8 päivää starttiin: Perttu Pärssisen neuvoilla varusteet ajoissa kuntoon

Perttu Pärssinen on ollut Jämi84:ssä mukana neljä kertaa. Kuva: Bullseye Photography/Teemu Ojapalo

Suomen kärkimaastopyöräilijöihin lukeutuva Perttu Pärssinen neuvoo, mitkä varusteet on hyvä tarkastaa, kun pitkään pyöräilykilpailuun on aikaa reilu viikko.

Erityisesti pyörähuolto ja kuntotarkastus on syytä tehdä nyt.

‒ Jos aikoo vielä jotain ruuvia pyörästä kiristää, niin se on tehtävä nyt. Tavallisin virhe on kiristellä osia viimeisenä iltana. Sitten saatetaan herätä seuraavana aamuna huomaamaan, että illalla hyväkuntoinen pyörä onkin aamulla ajokelvoton. Kiristys voi nimittäin rikkoa pultteja tai laakereita. Niitä ei saa helposti hankittua parissa päivässä, minkä vuoksi kiristykset on tärkeää tehdä ajoissa, aloittaa Pärssinen varustetarkastuksen.

Kultaiseksi säännöksi hän neuvoo, ettei tukevalta tuntuvia osia pyörässä tule kiristää ollenkaan. Säätöjä tehdään vain, jos aika ja maaston epätasaisuus ovat päässeet löysyttämään kiinnityksiä.

Jämi84:n reitti on kierrettävissä monenlaisin välinein fatbikesta cyclocrossiin. Pääasia, että pyörä on kunnossa! Kuva: Bullseye Photography/Teemu Ojapalo

Seuraavaksi Pärssinen tsekkaa jarrut. Vaikka ei omasta turvallisuudestaan välittäisikään, on isommassa porukassa ajaessa huomioitava myös muut ja siihen tarvitaan varmat jarrut:

‒ Jarrut on oltava ilmattuina. Kun painaa jarrukahvasta, kahva ei saa painua pohjaan tankoon asti vaan se jää joustamaan pehmeästi. Jos ei ole varma omista teknikon taidoistaan, kannattaa ilmaus teettää ammattilaisella ja siksi tämä on myös tärkeää tarkistaa ajoissa, sanoo Pärssinen.

Kolmas tärkeä osa ovat renkaat. Pärssinen neuvoo lähtemään pitkään ajoon tutuilla renkailla, sillä uudet saattavat muuttaa ajotuntumaa ja tottuminen voi ottaa aikansa.

Tuttu on turvallista

Toimiva pyörä on pyöräilijän tärkein varuste, mutta muitakin tarvikkeita on hyvä miettiä ajoissa, ettei viimeinen ilta ennen tapahtumaa mene hätiköidessä. Ovatko varusteesi kunnossa ja pitääkö jotain vielä hankkia?

‒ Jos kengillä on ajettu jo paljon, kannattaa tarkistaa, etteivät klossit ole löystyneet. Samoin kuin pyörän kohdalla, ei niitäkään kannata kiristää viime hetkellä, koska jos tulee vahingossa kiristettyä liikaa, voi kenkä mennä rikki. Löysillä kiinnityksillä ajamisesta tulee epävarmaa, kun jalka heiluu polkimessa, Pärssinen neuvoo.

Tuliterillä kengillä ei kannata pitkään kisaan lähteä hankaumien välttämiseksi. Sama pätee pyöräilyhousuihin: tutut pöksyt ovat turvallinen valinta.

‒ Erilaisiin sääolosuhteisiin on hyvä varautua. Paidoissa kireämpi on lämpimämpi. Pyöräilypaidoista löytyy kätevät taskut pienille eväille ja paikkausvälineille. Entä jos tulee sadepäivä? Ohut sadetakki kulkee hyvin mukana taskussa ja myös nopeasti ajohousujen päälle vedettäviä sadeshortseja löytyy mukaan otettaviksi, vinkkaa Pärssinen.

Ja vielä tärkein! Kypärä. Kypärän malli ja väri saavat olla millaiset vain, kunhan se on mukava päässä, eikä ole saanut suuria iskuja matkan varrella.

‒ Lisäksi ajolasit on hyvä pistää päähän. Jämillä hiekka lentää ja vaikka on hienoa saapua maaliin hiekkaisena ja kuraisena, niin silmistä ei ole kiva kaivella hiekkaa. Sadekelin sattuessa linssit voi kyllästää huurteenestoaineella, kertoo Pärssinen.

Suojalasit lisäävät ajomukavuutta ison pykälän. Kuva: Bullseye Photography/Teemu Ojapalo

Geeliä evääksi

Pärssinen on ollut Jämi84:ssä mukana neljä kertaa, mutta tänä vuonna tunturimaisemat houkuttivat pyöräilijän pohjoiseen juuri Jämin kisan aikaan. Samanlaiset varustelut Pärssinen on käynyt läpi sinnekin pitkille reiteille lähtiessään. Kun pyörä ja vaatteet ovat kunnossa, puuttuvat enää eväät.

‒ Juomahuolto on pelannut Jämillä aina tosi hyvin. Riittää, kun ottaa lähtöön mukaan juomapullon. Sen saa sitten vaihdettua täyteen huoltopisteessä, Pärssinen sanoo.

Evääksi hän pakkaa energiageelejä. Niitäkin Pärssinen kehottaa testaamaan etukäteen:

‒ Geelejä on paljon erilaisia. Maku ja koostumus vaihtelevat ja omalle elimistölle sopivan löytää vain kokeilemalla. Aivan viimeinen hetki kokeilla vatsan reaktiota on nyt viikonlopun lenkillä, Pärssinen sanoo.

Kärjessä ajetaan niin kovaa, ettei kiinteämpien eväiden pureskelu oikein onnistu. Rauhallisempaan tahtiin etenevälle energiapatukat ovat myös hyvä vaihtoehto.

‒ Liikaakaan ei saisi syödä. Jos geelien lisäksi nauttii vielä urheilujuomaa, on oltava tarkkana, ettei vatsa täyty liikaa tai suolatasapaino mene kramppien puolelle, muistuttaa Pärssinen.

Geelien lisäksi pyöräilijöiden matkassa kulkee rengasrikon varalta paikkaustarvikkeita. Kilpapyöräilijät ajavat sisäkumittomilla renkailla, joiden paikkaukseen käytetään paikkausnestettä. Toinen vaihtoehto on perinteinen sisäkumi, pumppu ja rengasraudat. Jos taitoja löytyy, on katkennut ketju usein mahdollista korjata reitin varrella. Silloin tarvitaan taskuun pikaliitin ja ketjutyökalu.

Ei muuta kuin varusteet kuntoon ja viimeistelylenkille!

– Outi Hytönen